13 Mar

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa stosowana jest przy trwałej nietolerancji glutenu, jaką obserwuje się w glutenozależnej chorobie trzewnej – celiakii.

Zastosowanie:

  • Stosowanie diety bezglutenowej jest zalecane w celiakii i  chorobie Duhringa.
  • Choroby te są spowodowane  nietolerancją glutenu a dokładniej jego frakcję gliadynę, czyli białka zawartego w otoczkach zbóż (pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa).
  • Spożywanie pokarmów zawierających gluten powoduje zanik błony śluzowej jelita cienkiego. Prowadzi to do zaburzeń wchłaniania i wyniszczenia organizmu.
  • Pod wpływem stosowania diety bezglutenowej następuje regeneracja kosmków jelitowych i ustąpienie objawów klinicznych. W przeciwieństwie do celiakii  ustępowanie objawów choroby Duhringa, w postaci  zmian skórnych widoczne jest dopiero po 6 miesiącach  stosowania diety bezglutenowej.

Zalecenia:

  • Dieta bezglutenowa nie może zawierać przetworów zbożowych z pszenicy, żyta, owsa, jęczmienia a także przetworów słodowych. Mąka ziemniaczana, kukurydziana, ryżowa i sojowa nie zawiera gliadyny i produkty te mogą być spożywane.
  • Bezglutenowe produkty zbożowe są oznakowane znakiem przekreślonego kłosa. Bezglutenowe są oczywiście produkty nie zbożowe jak jaja, mięso, ryby. Żywność przetworzona musi być oznakowana jako bezglutenowa np. lody czekolada, cukierki.
  • Do pokarmów zawierających gluten należą: płatki owsiane, napoje mleczna zawierające słód, produkty zbożowe i zboża, pieczywo, ciastka zawierające żyto, pszenicę, jęczmień, produkty oparte o słód, mąkę wykorzystywaną do produkcji chleba: graham i wafle.
  • Produkty, które mogą zawierać gluten: czekolada, potrawy wykorzystujące mięso i pochodne serów , omlety, a także pokarmy do których wykorzystano białko soi.
  • Glutenu nie zawierają: mleko, masło, margaryna, oleje roślinne, mięso, jaja, ryby, twaróg, kawa, herbata, pieczywo ze skrobi ryżowej, kukurydzianej, ziemniaczanej.
  • W diecie bezglutenowej nie podaje się konserw, tłustych mięs, serów, czekolady, ostrych przypraw.
  • Dąży się do obniżenia podaży tłuszczu a także do wzrostu udziału produktów dostarczających białka zwierzęce. W diecie tej należy ograniczyć podaż błonnika pokarmowego.

poprzednia dieta

13 Mar

Dieta bogatopotasowa

Dieta bogatopotasowa jest dietą o zwiększonej podaży składnika mineralnego jakim jest potas. Dieta ta jest wskazana we wszystkich zespołach charakteryzujących się niedoborami potasu.

Zastosowanie:

  • Hipokaliemia czyli zmniejszenie stężenia potasu w osoczu krwi.
  • Niewystarczającej podaży potasu w pokarmach.
  • W długotrwałym nie zbilansowanym żywieniu pozajelitowym.
  • Podczas wymiotów i biegunek.
  • Utraty potasu przez nerki w kwasicy towarzyszącej cukrzycy, stosowania leków moczopędnych,.
  • Marskość wątroby (potas tylko w produktów roślinnych)
  • Zapalenie wątroby bez cech niewydolności. (potas tylko w produktów roślinnych)

Cel diety:

  • Zwiększenie poziomu potasu.


Zalecenia:

Do produktów bogatopotasowych należą:

  • Orzechy
  • Warzywa
  • Mięso
  • Ryby

Przy sporządzaniu potraw należy pamiętać o startach jakie zachodzą w trakcie obróbki.
Marskość wątroby i przewlekłe ostre zapalenie wątroby bez cech niewydolności.

poprzednia dieta

13 Mar

Dieta papkowa

Dieta papkowa jak nazwa wskazuje są to wszytskie pokarmy w formie papkowatej.

Zastosowanie:

  • Schorzenia jamy ustnej.
  • Schorzenia przełyku.
  • Po zabiegach chirurgii szczękowej
  • Utrudnione gryzienie w trakcie leczenia ortodontycznego.
  • Pierwszy okres choroby wrzodowej Czytaj dalej
13 Mar

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge to przygotowane specjalnie dla Was trzy posiłki dziennie dla kobiet lub cztery dla panów, niskoenergetyczne, których spożywanie przez okres około 3 tygodni prowadzi do szybkiego i skutecznego zrzucenia zbędnych kilogramów. Pozwala też zachować szczupłą sylwetkę przez dłuższy okres czasu. Czytaj dalej

13 Mar

Dieta Kopenhadzka- szczegóły

Dieta Kopenhaska, nazywana czasami dieta Kopenhadzka to dieta 13 – dniowa, która zmienia w naszym organiźmie przemianę materii. Trwa dokładnie trzynaście dni i nie można jej ani skracać, ani przedłużać, a jeśli będziemy sie dokładnie trzymać jej trzynastodniowego planu zaraz po jej zakończeniu przez około dwa lata nasza przemiana materii będzie na tyle uregulowana by nie przytyć. Czytaj dalej