26 Lip

Słońce chroni kości

witamina dWitamina D znajduje się w oleju ryb, jajkach i wątrobie, ale nawet ludzie spożywający mięso cierpią na niedobory, po prostu o tym nie wiedząc. Dlatego wiele produktów, jak margaryny, masło, mleko i płatki, są w nią sztucznie wzbogacane. Ta witamina jest wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Gra ona pierwszoplanową rolę w zapobieganiu krzywicy i osteoporozie. Niezależnie od tego, ile wapnia spożyjemy w postaci roślin zielonym, mleka czy suplementów ? bez witaminy D organizm będzie w stanie zrobić z nich w najlepszym razie marny użytek. Wszystkiemu winne są po pierwsze ? cywilizacja, po drugie, i to warunkowo ? klimat. Regularna praca na świeżym powietrzu, często w skąpym odzieniu, skutecznie chroniła naszych przodków przez takimi troskami (chyba że mieszkali na Półwyspie Skandynawskim). Czytaj dalej

23 Lip

Skorupki jajek źródłem wapnia

Jak się okazuje, skorupki jajek nie muszą wcale być tylko zbędnymi odpadkami po posiłku, ale mogą być również doskonałym źródłem wapnia i mikroelementów dla człowieka. Wapń zawarty w skorupkach jest przyswajalny przez ludzki organizm praktycznie w całości, jednak aby bezpiecznie spożywać tego typu pokarm, należy go odpowiednio przygotować i podać w przystępnej,  zjadliwej formie.

Czytaj dalej

22 Lip

Pij piwo na zdrowie!

beerCzy powoli mijają czasy, gdy trzeba było tłumaczyć się żonie czy mamie że piwo pije się na zdrowie? Problem piwa rozwiązali specjaliści.
Czy niedługo piwo będzie sprzedawane na receptę, lepiej żeby tak nie było, warto jednak dmuchać na zimne i zrobić zapasy.

Postaramy się obalić kilka mitów związanych z piwem:
Czytaj dalej

21 Lip

Czy warto słuchać mamy?

Każdy z nas zapewne słyszał w dzieciństwie nie jedną złotą myśl rodziców, która miała przestrzegać nas przed chorobą lub przyszłymi schorzeniami, warto sprawdzić i wyjaśnić, które były prawdą, a które tylko wymysłem, które miały wzbudzić w nas zakłopotanie oraz zaprzestanie owych działań? Omówimy tylko niektóre, oto one:
Czytaj dalej

19 Lip

Weganie i witamina B12

b12Wegetarianizm jest dobrym sposobem na uniknięcie miażdżycy. Zdawałoby się, że wegetarianom i weganom śmierć z powodu chorób serca nie grozi. Niestety, to nieprawda, chociaż brak prewencji często wynika z upraszczania przez środowisko lekarskie ich przyczyn i niepełnego zrozumienia mechanizmów patologii. Okazuje się, że niezależnym czynnikiem przyczyniającym się do rozwoju układu krążenia jest homocysteina ? im jej więcej, tym gorzej. Obniżeniu jej poziomu sprzyja m.in. spożycie kwasu foliowego, ale tego akurat zjadaczom roślin nie brak. Winnym jest witamina B12.

Czytaj dalej