29 Sty

Dieta Montignaca

jedzenie9Nazwa pochodzi od nazwiska twórcy i pomysłodawcy. Przebiega w dwóch fazach – w pierwszej fazie głównym celem jest przywrócenie normalnego stężenia glukozy we krwi i utratę zbędnych kilogramów. Faza druga polega na stabilizacji wagi ciała. Węglowodany podzielone są na te o wysokim indeksie glikemicznym (szybko wchłaniające się), po spożyciu których szybko jesteśmy głodni – np. słodycze i o niskim indeksie glikemicznym (wolno wchłaniające się), po których długo jest się sytym – np. brązowy ryż. Stosuje się dwa rodzaje posiłków: białkowo – węglowodanowe, czyli tzw. słodkie i białkowo – tłuszczowe tzw. słone. Niedozwolone jest łączenie produktów o wysokim indeksie glikemicznym „słodkich” z tłustymi pochodzenia zwierzęcego. Ta metoda jest najbliższa zasadom, jakie panują obecnie w poradnictwie dietetycznym.

Plusy diety: pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, ma działanie profilaktyczne w odniesieniu do chorób układu krążenia i niektórych nowotworów. Poza tym nie wymaga głodzenia, pomaga zapobiegać celulitowi przez eliminację cukrów prostych, których nadmiar odkłada się w postaci tłuszczu i tworzy tzw. skórkę pomarańczową. Dieta jest korzystna dla osób z cukrzycą.

Minusy: zalecenia są dość złożone, trzeba dobrze rozgryźć mechanizmy fizjologiczne i dobrze orientować się w indeksie glikemicznym poszczególnych produktów. Rzeczywista wartość indeksu glikemicznego zależy od wielu czynników, m. in. od składu wcześniej jedzonych produktów czy poziomu aktywności fizycznej, dlatego nie w każdym przypadku można przewidzieć jak organizm zareaguje na dany produkt spożywczy.

Similar Posts:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *