3 Mar

Dieta paleolityczna

Paleolit, znany też jako epoka kamienia łupanego, był najdłużej trwającą epoką w historii rozwoju gatunku ludzkiego. Rozpoczął się 2-2,5 mln. lat temu, a zakończył wraz z rozwojem rolnictwa (ok. 10 tys. lat temu). W tym czasie ziemię zamieszkiwały plemiona zbieracko łowieckie. Do dziś przetrwało 84 plemion kultywujących taki model życia.

Rzecznicy diety paleolitycznej twierdzą, że model odżywiania typowy dla plemion epoki kamienia łupanego został zapisany w naszych genach. Odejście od niego, wraz z rozwojem rolnictwa 10 tys. lat temu, jest przyczyną chorób serca, próchnicy, chorób kości i raka oraz wielu innych. Organizm zaprogramowany na pewien styl żywienia nie radzi sobie w nowych warunkach. Zwłaszcza, że ostatnie 70 lat zmieniły więcej w tym zakresie niż 2 mln. Powrót do nawyków żywieniowych przodków ma być przepisem na zdrowie.

Co zatem powinniśmy jeść by nie być w sprzeczności z genami?

W diecie paleolitycznej nie było ziemniaków, fasoli czy ziaren. Nie było też cukru, soli i produktów mlecznych. Większość kalorii pozyskiwali z tego co dało się zjeść na surowo. Gotowanie znane jest od 250 tys. lat, jednak pomysł, że można gotować rośliny, czyniąc je jadalnymi ?(jak ziemniaki, fasolę i ziarna), pojawił się z końcem paleolitu i zmienił naszą dietę na zawsze. Drugą zmianą drastyczną zmianą było rolnictwo dostarczające mas jedzenie, tylko głównie nie tego co trzeba. Niestety geny nie do dziś nie przestawiły się na nowe formy pokarmu (i zwiększoną ilość kalorii).

By stosować dietę paleolityczną należy wyeliminować wspomniane produkty z diety, zastępując je:

mięsem (więcej podrobów, wątroby, nerek, itp) i rybami

jajka

owoce

warzywa , zwłaszcza korzenie, ale nie bulwy.

Zwolennicy tej diety, nie bez racji, zwracają uwagę to, że nasz obecna dieta bogata jest w substancje obecne w naszej diecie przez 2 mln. lat w bardzo niewielkich ilościach. Są to gluten, na który niektóre osoby są uczulone, oraz niektóre substancje znajdujące się w zbożach i ziarnach strączkowców i produktach mlecznych.Gluten maniekorzystny wpływ na indeks glikemiczny, sprzyja też otyłości.

Niezbędne dla zdrowia jest też utrzymanie optymalnego poziomu pierwiastków w organizmie,bowiem pierwiastki łączą się w pary antagonistyczne, tzn.takie, że jeden zaburza funkcjonowanie drugiego (np. fluor i jod). We współczesnej diecie zdecydowanie brakuje niektórych pierwiastków (np. obecnych w rybach morskich), natomiast jest za dużo (np. tych obecnych w soli, zwłaszcza sodu.

Dieta paleolityczna, jak większość diet, nie jest niekontrowersyjna. Zarzuca się jej, że jest niedostatecznie umotywowana badaniami, oraz ma niebezpiecznie uproszczone założenia. Fakty są faktami, dawniej jedliśmy inaczej. Jedliśmy co innego, a to co jedliśmy było inne od tego co mamy teraz. Kontrowersyjne wydaje się zwiększone jedzenie mięsa i jajek. Wyjaśnienie tego może być takie, że nadmiar tych produktów jest niebezpieczny przy współczesnym sposobie żywienia. Jedno jest pewne, że człowiek ewoluował i dziedziczył po przodkach. Jeśli nasi przodkowie jedli to co upolowali i zebrali to nie ma powodów przypuszczać by ich organizmy nie przystosowały się do takiego typu pokarmu. A wiedząc wiele o tym jak jedli i żyli powinniśmy dietę paleolityczną traktować bardzo serio.

Porównaj z Dieta-nie-dieta część I

Similar Posts:

    Nie ma podobnych

10 myśli na temat “Dieta paleolityczna

  1. A skąd wziąć „paleolityczne” mięso dzikiego jelenia i renifera (te zwierzęta były w Europie głównym źródłem mięsa w omawianej epoce)?

  2. I have discovered some points through your site post. One other point I would like to state is that there are numerous games out there designed especially for preschool age kids. They include things like pattern acceptance, colors, wildlife, and styles. These typically focus on familiarization instead of memorization. This helps to keep little ones engaged without sensing like they are studying. Thanks

  3. I was just looking for this info for a while. After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your website. I wonder what is the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative websites in top of the list. Generally the top websites are full of garbage.

  4. I was suggested this blog by my cousin. I’m not sure whether this post is written by
    him as nobody else know such detailed about my problem.
    You are amazing! Thanks!

  5. Baths have always gotten my kids more energetic too… I always heard they should be relaxing for kids but I know I prefer a nice shower to wake me up. Make sure to use the behavior books for one behavior at a time, they should be short and easy to digest. We used a lot of them over the years with Little M.I will ALWAYS respond quickly to the bedtime po28t#&s30; I know how important a good night sleep is for everyone. Good luck.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *