Dieta paleolityczna

Paleolit, znany też jako epoka kamienia łupanego, był najdłużej trwającą epoką w historii rozwoju gatunku ludzkiego. Rozpoczął się 2-2,5 mln. lat temu, a zakończył wraz z rozwojem rolnictwa (ok. 10 tys. lat temu). W tym czasie ziemię zamieszkiwały plemiona zbieracko łowieckie. Do dziś przetrwało 84 plemion kultywujących taki model życia.

Rzecznicy diety paleolitycznej twierdzą, że model odżywiania typowy dla plemion epoki kamienia łupanego został zapisany w naszych genach. Odejście od niego, wraz z rozwojem rolnictwa 10 tys. lat temu, jest przyczyną chorób serca, próchnicy, chorób kości i raka oraz wielu innych. Organizm zaprogramowany na pewien styl żywienia nie radzi sobie w nowych warunkach. Zwłaszcza, że ostatnie 70 lat zmieniły więcej w tym zakresie niż 2 mln. Powrót do nawyków żywieniowych przodków ma być przepisem na zdrowie.

Co zatem powinniśmy jeść by nie być w sprzeczności z genami?

W diecie paleolitycznej nie było ziemniaków, fasoli czy ziaren. Nie było też cukru, soli i produktów mlecznych. Większość kalorii pozyskiwali z tego co dało się zjeść na surowo. Gotowanie znane jest od 250 tys. lat, jednak pomysł, że można gotować rośliny, czyniąc je jadalnymi ?(jak ziemniaki, fasolę i ziarna), pojawił się z końcem paleolitu i zmienił naszą dietę na zawsze. Drugą zmianą drastyczną zmianą było rolnictwo dostarczające mas jedzenie, tylko głównie nie tego co trzeba. Niestety geny nie do dziś nie przestawiły się na nowe formy pokarmu (i zwiększoną ilość kalorii).

By stosować dietę paleolityczną należy wyeliminować wspomniane produkty z diety, zastępując je:

mięsem (więcej podrobów, wątroby, nerek, itp) i rybami

jajka

owoce

warzywa , zwłaszcza korzenie, ale nie bulwy.

Zwolennicy tej diety, nie bez racji, zwracają uwagę to, że nasz obecna dieta bogata jest w substancje obecne w naszej diecie przez 2 mln. lat w bardzo niewielkich ilościach. Są to gluten, na który niektóre osoby są uczulone, oraz niektóre substancje znajdujące się w zbożach i ziarnach strączkowców i produktach mlecznych.Gluten maniekorzystny wpływ na indeks glikemiczny, sprzyja też otyłości.

Niezbędne dla zdrowia jest też utrzymanie optymalnego poziomu pierwiastków w organizmie,bowiem pierwiastki łączą się w pary antagonistyczne, tzn.takie, że jeden zaburza funkcjonowanie drugiego (np. fluor i jod). We współczesnej diecie zdecydowanie brakuje niektórych pierwiastków (np. obecnych w rybach morskich), natomiast jest za dużo (np. tych obecnych w soli, zwłaszcza sodu.

Dieta paleolityczna, jak większość diet, nie jest niekontrowersyjna. Zarzuca się jej, że jest niedostatecznie umotywowana badaniami, oraz ma niebezpiecznie uproszczone założenia. Fakty są faktami, dawniej jedliśmy inaczej. Jedliśmy co innego, a to co jedliśmy było inne od tego co mamy teraz. Kontrowersyjne wydaje się zwiększone jedzenie mięsa i jajek. Wyjaśnienie tego może być takie, że nadmiar tych produktów jest niebezpieczny przy współczesnym sposobie żywienia. Jedno jest pewne, że człowiek ewoluował i dziedziczył po przodkach. Jeśli nasi przodkowie jedli to co upolowali i zebrali to nie ma powodów przypuszczać by ich organizmy nie przystosowały się do takiego typu pokarmu. A wiedząc wiele o tym jak jedli i żyli powinniśmy dietę paleolityczną traktować bardzo serio.

Porównaj z Dieta-nie-dieta część I

Similar Posts:

    Nie ma podobnych

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*