24 Mar

Dieta rozdzielcza

Motywacją dla stosowania diety rozdzielczej jest fizjologia układu trawiennego. W jednym czasie w żołądku może być tylko jeden rodzaj środowiska trawiennego – kwasowe lub zasadowe. Z kolei różne produkty wymagają różnego środowiska by zostać strawionymi, np. białka potrzebują kwasowego, a skrobia zasadowego. Dlatego też jest niewskazane łączenie produktów, których strawienie wymaga zarówno zasad, jak i kwasów.

W diecie powinny znajdować się produkty z pięciu podstawowych grup: białka, cukry, kwasy, tłuszcze i skrobia. W poszczególnych posiłkach znajdują się zazwyczaj produkty z dwóch lub więcej tych grup. Dlatego ważne jest by grupy te były odpowiednio dobrane, tak by nie kłóciły się z sobą.

Dobre zestawienia tworzą: białko i tłuszcz, tłuszcz i kwas, tłuszcz i skrobia, cukier i kwas

Złe połączenia to: białko i skrobia, białko i cukier, cukier i tłuszcz, skrobia i kwas, skrobia i cukier, kwas i białko.

Pytanie: które produkty do której grupy należą?

Białko: mięso, ryby, sery, orzechy, pestki, jaja

Cukry: miód, cukier, banany, winogrona, śliwki, czereśnie, mleko (!)

Kwasy: kwaśne owoce, kiszona kapusta, kiszone ogórki, ocet, pomidory, cebula

Tłuszcze: oleje, masło, smalec

Skrobia: zboża, mąki, kasze, chrzan (!), imbir (!)

Płyną z tego smutne wnioski: większość tego co należy do typowych dań na polskich stołach to złe połączenia. Mięso z ziemniakami, kurczak z ryżem, chleb z serem – to białko i skrobia. Ciasta i zdrowo wyglądający chleb z miodem to cukry i skrobia.Chleb z pomidorem i spagetti z sosem pomidorowym to skrobia i kwasy. Przykłady można mnożyć.

A teraz kilka dobrych połączeń: chleb z masłem (samym), ser z pomidorami (ikoniczna potrawa kuchni śródziemnomorskiej, tak jak oliwki z serem – również dobre), tłusta ryba z cytryną.

Z przestrzegania tych zasad można wynieść wiele korzyści: pozbyć się przykrego uczucia wzdęcia i pełności, można zniwelować niektóre objawy alergiczne, zwiększyć swoją wydajność, a przede wszystkim wyregulować wagę. Jest możliwe dzięki zrobieniu ukłonu w stronę żołądka i ułatwieniu mu życia. Dzięki temu w organizmie nie będą zalegały, gnijąc i wytwarzając toksyny, resztki pokarmów. Poprawi się też wchłanialność substancji odżywczych, zmniejszy się głód komórkowy i łaknienie. Porównaj także artykuł o diecie paleolitycznej. Zastosowanie się do tych rad będzie wymagało zmiany wielu nawyków żywieniowych wpajanych nam od dzieciństwa.

Pisząc ten artykuł opierałem się na opracowaniu „Wpływ diety rozdzielczej na zdrowie„, oraz innych. Jest to jednak wierzchołek góry lodowej i do problemu jeszcze powrócę.

Similar Posts:

    Nie ma podobnych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *