24 Lut

Jedz błonnik i chudnij

W części pierwszej wspomniałem o kilku faktach, które należy respektować chcąc odżywiać organizm zdrowo. By to się udało musimy jakoś naśladować nawyki żywieniowe naszych przodków z prahistorii.

Dieta przodków była, przede wszystkim, bogata w błonnik. Korzonki, części zielone roślin, pestki, orzechy, ziarna w łupinach. To wszystko było obecne w dużych ilościach w diecie człowieka przez tysiąclecia. Obecnie korzonków nie jemy (choć możemy), części zielonych niewiele, pestek niemal wcale a niełuskanych w ogóle, orzechów mało, mąki z pełnego przemiału śladowe ilości. Więc skąd mamy mieć błonnik w organizmie? Do czego jest on w ogóle potrzebny?

Przede wszystkim działa jak miotła w układzie trawiennym usuwając niestrawione resztki pokarmów, zapobiegając ich gniciu. Ponadto, błonnik, który nie jest trawiony przez organizm człowieka, jest trawiony przez bakterie acidofilne. W rewanżu za dostarczenie im pożywienia oddają nam ich produkty przemiany materii – witaminy (oprócz C).

Spożywanie błonnika pozytywnie wpływa na:

1. absorbując wodę z przewodu pokarmowego tworzy żel, który z kolei spowalnia wchłaniania glukozy, co przekłada się na mniejsze zmiany w poziomie cukru w organiźmie;

2. obniża poziom złego cholesterolu;

3. korzystnie wpływa na ciśnienie krwii

4. zwiększa tempo przesuwania się pokarmu przez układ trawienny, reguluje pracę tego układu.

Dobrym początkiem lepszego odżywiania jest zwiększenie ilości błonnika w diecie. Nie można go przedawkować, więc nie żałujcie sobie. Surówki (z marchwi, selera i innych), otręby pszenne, jęczmienne, żytnie, a najlepiej orkiszowe. Dalej, orzechy (błonnik i wiele innych dobrych rzeczy), pieczywo z pełnego przemiały, makarony razowe. Na koniec dużo pestek. Niełuskane pestki dyni (wyściółka łupiny zawiera bezcenne i rzadkie substancje), świeżo mielone siemię lniane (prócz błonnika zawiera kwasy omega), ostropest, wiesiołek i wiele innych pestek roślin oleistych.

Choć tytuł jest obiecujący, to nie jest tak pięknie. Błonnik jest niezbędny warto od niego zacząć, lecz by zacząć tracić na wadze trzeba wiele zmienić w diecie.

Similar Posts:

    Nie ma podobnych

Jedna myśl na temat “Jedz błonnik i chudnij

  1. To prawda.. sam błonnik nie wystarczy. Chodź ja sama zaczynałam od błonnika, to efekt był dopiero widoczny po zastosowaniu odpowiedniej diety.. + dodatkowo ćwiczenia.
    Błonnik pokamowy może być skuteczny, ale mi bardziej pomógł w wyregulowaniu układu pokarmowego… nie mam problemów już z zaparciami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *