23 Mar

Koktajl błonnikowy

Doskonałym sposobem uzupełnienia brakujących składników odżywczych, których brakuje w codziennej diecie jest… koktajl, ale nie byle jaki, tylko wg przepisu dra Słoneckiego. Podstawowym składnikiem są pestki (całe) dyni, słonecznika i siemienia lnianego i owoce (lub warzywa). Wszystko co będzie potrzebne do wykonania koktajlu to blender i młynek do ziaren (może być do kawy, ale są specjalne do mielenia wszelkich ziaren).

Pierw robimy koktajl z samych owoców w blenderze, dość rzadki. Można zmiksować owoce z wodą, ale ja używam mleka (prosto od krowy, bardziej mi odpowiada jakościowo). Potem mielimy pestki. Ważne, by mielić na chwilę przed spożyciem, gdyż substancje w nich zawarte szybko są niszczone w kontakcie z powietrzem. Potem dodajemy zmielone pestki do owoców, mieszamy i gotowe.

Dlaczego warto pić ten koktajl? Ponieważ dostarcza organizmowi mnóstwa substancji odżywczych. Pod jednym warunkiem, że są to ziarna zdolne do kiełkowania, te są najzdrowsze. Można się przekonać, czy ziarna które mamy mogą kiełkować, wystarczy je zostawić na mokrym waciku, w zacienionym miejscu, na kilka dni. Jedynie żywe nasionko ma pełną gamę wartości odżywczych.

Siemię lniane zawiera:
-substancje ślazowe i oleiste działające osłonowo na błony przewodu pokarmowego i nawilżająco na drogi oddechowe;
-kwasy omega-3
-witaminę E
-cynk
-fitoestrogeny ? roślinne naturalne hormony, które, między innymi, łagodzą objawy menopauzy, zapobiegają miażdżycy i osteoporozie, a także zmniejszają ryzyko nowotworów piersi, macicy i prostaty,
-flawonoidy
-fitosterole
-lecytynę
-witaminę B17, która mi silne działanie antynowotworowe

Słonecznik zawiera :
-70% kwasu linolowego
-ogromne ilości żelaza
-cynk, wapń, fosfor, magnez, potas
-witaminy A, D i E, B1, B2, B3, B5, B6

Pestki dyni zawierają:
-kukurbitacynę – substancję chroniącą przed drobnoustrojami; sposobem na robaki w przewodzie pokarmowym jest zjedzenie od 100 do 200 świeżych pestek, można się tak pozbyć na przykład tasiemca uzbrojonego.
– fosfor, elazo, selen, magnez, cynk, miedź, mangan
-witaminy E, B1, B2
-lecytyna

Koktajl można wzbogacić także o nasiona ostropestu plamistego, które są znakomitym lekiem na wątrobę, działają między innymi regenerująco oraz orzechy, które są powszechnie znane z dobroczynnego wpływu. Ja dodaję również łyżeczkę świeżo mielonego wiesiołka. W latach 90 przeprowadzono mnóstwo badań nad własnościami leczniczymi nasion tej rośliny i oleju zeń pozyskiwanego. Olej ten jest bogaty w kwas gamma-linolenowy, który nie jest wytwarzany przez organizm człowieka. Olej wiesiołkowy wykazuje działanie anty-alergenne, zapobiega dolegliwością skórnym, łagodzi artretyzm i bóle reumatyczne, reguluje procesy metaboliczne.

Choć dużo było o medycznych aspektach warto wspomnieć, że ów koktajl jest również bardzo smaczny. Fantastycznie smakuje zrobiony na bazie bananów, grejpfrutów i jabłek; truskawki i inne owoce sezonowe również są idealne. Sam robię go tyko z jabłek o winnym smaku i mleka. Dodaję przyprawy; świetny jest kardamon, cynamon, kolendra, świeży imbir, kawa, kakao;  i wszystko co przyjdzie do głowy (ale gałka muszkatołowa kompletnie mi nie pasuje). Jeśli nie ma bardzo słodkich owoców w koktajlu można posłodzić miodem, rodzynkami, figami, a w ostateczności cukrem.

Koktajl taki, spożywany regularnie dostarczy błonnika, witamin i minerałów. Błonnik wyczyści nam jelita i stworzy środowisko dla bakterii acidofilnych, które wytwarzają witaminy. Zniknie też uczucie głodu komórkowego – specyficznego uczucia głody, gdy jemy i nie możemy się najeść, bowiem organizm domaga się substancji odżywczych a nie kalorii.

Więcej informacji na stronie dra Słoneckiego

Similar Posts:

    Nie ma podobnych

2 myśli na temat “Koktajl błonnikowy

  1. „Więcej informacji na stronie dra Słoneckiego”

    A od kiedy pan Słonecki jest drem?

  2. W sumie ciekawa propozycja, ten koktajl.. Dotychczas spożywałam błonnik w proszku albo tabletkach. Dodatkowo jadłam dużo warzyw i owoców… ale koktaju nigdy nie piłam 🙂 Muszę w najbliższy weekend się o takie cuś postarać..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *