6 Kwi

Piramida żywienia

Piramida żywienia to optymalny sposób odżywania się, który powinien być stosowany przez całe życie. Piramida pokazuje, jakie produkty powinny znajdować się w codziennym jadłospisie.

Na samym dole piramidy są produkty zbożowe, które powinny być w każdym posiłku w ciągu dnia. Może to być ciemne pieczywo, płatki śniadaniowe, musli, ryż, kasze,  makaron. Te produkty regulują pracę układu pokarmowego i niwelują zaparcia. Są źródłem  węglowodanów złożonych, białka roślinnego, witamin z grupy B , a także błonnika i  minerałów.
Kolejnym poziomem w piramidzie są owoce i warzywa. Powinno się je jadać również przy każdym posiłku (słynne 5 porcji owoców i warzyw). Produkty z tej grupy są najbogatszym naturalnym źródłem witamin i składników mineralnych. Regularne jedzenie warzyw i owoców chroni przed chorobami układu krążenia. Owoce i warzywa mają dużo antyoksydantów i błonnika, a do tego mają niewiele kalorii.
Kolejny poziom piramidy to mleko i przetwory mleczne. Powinny być jedzone codziennie. Młodzież, kobiety w ciąży i matki karmiące powinny jadać 3-4 porcje mleka i jego przetworów dziennie. Pozostali mogą trochę mniej. Oprócz samego mleka warto jeść jogurty, kefiry i sery twarogowe. Żółte sery należy jeść nieco oszczędniej, gdyż zawierają dużo tłuszczu i soli. Mleko i jego przetwory to najważniejsze źródło wapnia oraz pełnowartościowego białka i witaminy B2.
Wierzchołek piramidy to czerwone mięso i słodycze. Mięso powinno się jadać najwyżej kilka razy w miesiącu. Zawierają dobrze przyswajalne żelazo hemowe. Ale równocześnie zawierają dużo tłuszczów. Jeśli ktoś jest wegeterianinem, powinien mięso zastępować cykorią, porami, serami, śmietaną, piwnymi drożdżami, mlekiem, jajkami, rybami, grochem, fasolą, soczewicą i soją.

Similar Posts:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *